Pas op

Onderstaande teksten gaan over idealen, onrecht of wat ik heb meegemaakt. Het laatste vooral zit in mijn hoofd, niet als verzinsel, maar als pijnlijke malende zeurende klagende onrecht oproepende herinneringen. Ook nieuw onrecht komt aan de orde. Maar ook als ik blijer ben, schrijf ik wat ik vind. Let niet op de taalfouten. Let ook niet op de stijl of gebruik van lelijke woorden, ik ben ook maar een mens.

zondag 28 maart 2010

Aangifte van Belediging, artikel 266 Wetboek van Strafrecht

Afgelopen week hoorde ik van Joke Persenaire van meldpunt discriminatie Kennemerland dat men wel degelijk aangifte van belediging kan doen. Ik wordt dus stelselmatig verkeerd voorgelicht door de politie, d.w.z. de mensen van de 0900-8844 lijn. Eerder vroeg ik of er zoiets bestond als een meldpunt voor discriminatie voor homo's e.d. (dus ook vrouwelijk gekleede mannen!!!) en of ik bij uitschelding van mij door een te identificeren bestuurder van een scooter of auto aangifte kon doen. De antwoorden waren neen! Fout dus. Hieronder de artikels uit het Wetboek van Strafrecht

Discriminatie Wetboek van Strafrecht artikel 137, Belediging WvS artikel 266 gevangenisstraf van maximaal 3mnd of een boete uit de 2e Categorie.

Als de politie het toch niet wil opnemen, kun je klagen bij de Korpschef of de officier van justitie in de regio direct een brief schrijven en zo aangifte doen of verzoeken alsnog een onderzoek te starten naar het misdrijf. Lukt het nog niet, dan moet een artikel 10 (of 17 ??) procedure bij het Gerechtshof gevolgd worden. Dus het Hof verzoeken alsnog iemand te vervolgen, daar waar eerder dit is afgewezen of niet gebeurd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten