Pas op

Onderstaande teksten gaan over idealen, onrecht of wat ik heb meegemaakt. Het laatste vooral zit in mijn hoofd, niet als verzinsel, maar als pijnlijke malende zeurende klagende onrecht oproepende herinneringen. Ook nieuw onrecht komt aan de orde. Maar ook als ik blijer ben, schrijf ik wat ik vind. Let niet op de taalfouten. Let ook niet op de stijl of gebruik van lelijke woorden, ik ben ook maar een mens.

zaterdag 3 april 2010

Kosten

Geld is, als je het wereldwijd bekijkt, dus zonder verdere buitenstaanders, een middel. Het mag niet leiden tot onrecht, hardheid, zakelijkheid, liefdeloosheid, verwaarlozing van de zwakkeren e.d.. Maar dat gebeurt dus wel omdat men weigert in te zien dat kosten niet bestaan. Ze zijn altijd gebonden aan een persoon, overheid of organisatie, dus één partij. Het geld wat u uitgeeft is immers voor een ander, die er in de economie ook toe doet, een inkomst en andersom. Boekhouding leidt tot egoïsme en denken in 'kosten en baten'. Maar in werkelijkheid, dus als je de hele wereld er bij betrekt is er alleen maar sprake van ongelijkheid op basis van het recht van de sterkste. Dat is een kapitalistische liberale keuze. Het kan dus anders. Dat u dat maar even weet!

Voorbeelden:
Een werkloze kost geen geld. Hij geeft immers zijn uitkering ook weer uit. 'Hij doet niets', denkt u dan. Tsja er zijn zoveel mensen, die werk doen wat zeer schadelijk, ongezond of onrechtvaardig is, dan kun je als je het over moraliteit hebt, dus beter niets doen, dan doe je ook weinig fout. Een werkloze is ook een kapitalistisch gegeven.
Bezuinigen door een overheid, die haar geld weggeeft aan grote bedrijven, die speculatief en manipulatief met geld omgaan is het ergste wat er is. Maar een gouden kans voor de ellendelingen, die deze wereld van de ene ellende naar de andere willen slepen, van de ene wereldoorlog of crisis naar de andere.

Maar het kan echt anders!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten